Suomen lehdistössä on tällä viikollä käsitelty tutkimusta, jonka mukaan vitamiinipillerit voivat hyödyllisyyden sijaan aiheuttaakin ennenaikaisen kuoleman riskiä.
Lääkäri Antti Heikkilä tyrmää tutkimuksen täydellisesti nettiblogissaan.
- Harvoin olen törmännyt niin ala-arvoiseen ”tutkimukseen” kuin tämä, joka lyö laudalta jopa kuuluisan Pohjois-Karjala –tutkimuksen. Tutkimuksen johto-päätökset ovat täysin perusteettomia ja jopa vääriä. Joko tutkijat ovat typeryksiä tai sitten kaikella on jokin muu tarkoitus.
- Itä-Suomen yliopisto on tunnetusti lobannut vitamiineja vastaan. Kulissien takana käydään taistelua vitamiinien kieltämiseksi ja saamiseksi luvanvaraiseksi. Eli kun tulevaisuudessa haluatte C-vitamiinia, niin sitten vain yksityiselle lääkäriasemalle hakemaan reseptiä, jolloin hinta on sen mukainen.
- Tämän tyyppinen tutkimus ei todista yhtään mitään. Ensinnäkin, tutkittavia joukkoa ei ole randomisoitu eli samanlaistettu niin elintapojen, ravinnon kuin sairauksien suhteen. Ilman randomisointia tällaiset tutkimukset ovat merkityksettömiä.
