14.06.2011 / klo 11.15 / viihde
Suomalaislääkäri: "täysmaito laihduttaa, rasvaton lihottaa"
Lääkäri Antti Heikkilä ottaa kantaa rasvatonta maitoa vastaan suositussa nettiblogissaan.
Hänen mielestään rasvattomuudesta on selkeää haittaa toisin kuin suomalaisille virallisia teitä aina vakuutellaan.
- Myytti rasvojen lihottavasta vaikutuksista ei pidä paikkaansa. Asia näyttää olevan aivan päinvastoin. Lisääntyvässä määrin alkaa tulla tutkimuksia, joka osoittavat, etteivät maitorasvat lihota, vaan jopa laihduttavat, Heikkilä kirjoittaa.
Tukholman Karoliinisen instituutin 9-vuotisessa tutkimuksessa saatiin Heikkilän mukaan viitteitä siitä, että rasvaiset maitotuotteet estivät lihomista.
- Tutkijat suosittelivat painonhallintaan jokapäiväistä lasillista täysmaitoa, jonka todettiin vähentävän 15 % painonnousua. Yksi annos täysrasvaista juustoa päivässä vähensi painonnousua 30 %. Maitorasvat auttoivat siis painon hallinnassa.
Etsi suosikkitähtesi ja klikkaa!